Немного истории. Инет: "Вони були першими".
"Через кілька місяців після проголошення незалежності, в Україну прибули представники української діаспори в Канаді та СШАТарас Татарин та Ярослав Семчишин. Вони звернулися до керівництва Міністерства оборони України з пропозицією організувати і провести виступи українських пілотів у містах Північної Америки. Для підтвердження серйозності намірів організаторів турне разом із ними в Україну прибув і американський бізнесмен Кліффорд Філдс, який брав на себе відповідальність за фінансування заходу.
У Міністерстві оборони України ідею заокеанського авіатурне зустріли схвально - саме показ майстерності українських авіаторів за кордоном, в Північній Америці, мав представити світунову молодупотужну авіаційну державу Україну.
Протягом зими 1991-1992 років був проведений цілий комплекс підготовчих заходів:узгоджено формат виступів українських військових льотчиків, типи і кількість літаків, число пілотів ітехнічного персоналу, міста й авіашоу, в яких братимуть учать українські учасники авіа турне.Були досягнуті домовленості з Міністерством оборони США і Канади про дозвіл військовим літакам України здійснювати польоти над територією цих країн і обумовлений порядок їх виконання. Уточнені питання фінансування турне.
4 квітня 1992 року Міністр оборони України К.Морозов підписав наказ “Про організацію і підготовку національної команди ВПС України до участі в авіашоу, які будуть проводитися в травні-вересні 1992 року в Канаді і США”.
Міністр оборони поставив конкретні завдання посадовим особам щодо підготовки до участі в турне. Керівником призначено Командувача ВПС України генерал-лейтенанта авіації В.Васильєва. Підготовкою команди, її всебічним забезпеченням займався безпосередньо генерал-майор Я.Скалько – перший заступник Командувача ВПС України.
Однозначно було вирішено: Україну в небі Північної Америки представлятимуть льотчики-винищувачі на літаках МіГ-29. По-перше, технічні характеристики МіГа дозволяли виконувати не доступні для закордонних літаківфігури вищого пілотажу.Їх показ на авіашоу одразу привернув би увагу глядачів і до літаків, і до держави, яку вони представляли. По-друге, у ВПС України шість винищувальних авіаційних полків мали на озброєнні МіГ-29. Тут накопичився певний досвід їхньої експлуатації, льотчики були добре підготовлені, здатні після недовгихтренувань виконувати показові польоти і гідно брати участь в авіашоу.
В Командуванні ВПС Україні добре розуміли, що кожен, навіть найменший нюанс, не врахований у процесі підготовки до турне, негативно позначиться на репутації не тільки цієї команди учасників. На карту ставився міжнародний престиж молодої держави, адже ці виступи мали стати першим “виходом у широкий світ” Збройних Сил України. Саме ці льотчики і фахівці наземного обслуговування літаків були тими ластівками, за якими складається перше враження і про новостворену державу, і про її озброєних захисників. Тому до підбору учасників турне поставили досить жорсткі вимоги.
Пілоти повинні були досконало володіти технікою пілотування фронтового винищувача МіГ-29 та виконувати всі фігури вищого пілотажу, які зазвичай не застосовуються у процесі бойової підготовки. Техніки – тільки фахівці найвищого ґатунку, які мали кілька спеціалізацій кожен, глибокі знання у своїй галузі, які б дозволяли самостійно приймати рішення щодо розв’язання проблем, що могли б виникнути під час турне. І, звичайно, всі повинні були вільно володіти українською мовою.
Очолив групу, що представляла Україну на авіашоу в містах Північної Америки, генерал-майор Ярослав Скалько.
До складу групи пілотів, яким була надана честь вперше представити Світу Україну,увійшли заступник начальника Державного авіаційного випробного центру з льотної підготовки Герой СРСР полковник Володимир Кандауров (в ході турне його за хворобою змінив начальник льотно-випробувального комплексу ДАНВЦ полковник Віктор Россошанський), інспектор повітряної армії полковник Микола Коваль (на час турне вин був призначений старшим делегації), командир авіаескадрильї підполковник Олександр Головань і заступник командира авіаполку підполковник Валерій Солошенко. Хоча кандидатів на участь у турне було декілька десятків, вибір припав саме на них.
Групу технічного забезпечення очолив заступник командира винищувальної авіаційної дивізії з озброєння полковник Анатолій Сущевський.
Після декількох тижнів спеціальної підготовки 8 травня зі Стрийського аеродрому визначена команда разом з двома частково розібраними літаками МіГ-29вилетіли на борту Ан-124 “Руслан” до Канади.
Зустрічали гостей з України на авіабазі біля міста Едмонта. Представники діаспори щиро вітали посланців незалежної України.
Виступи пілотів ВПС України вразили не тільки простих глядачів, а й фахівців. Чи не кожна з газет, що розповідали про авіашоу в США і Канаді, на перших шпальтах обов’язково розміщувала фото наших літаків чи українських пілотів. Особливе захоплення турне викликало в українців-жителів США і Канади. Українські військові льотчики чверть сторіччя тому не лише відкрили нашу державу Північній Америці. Вони одними з перших принесли землякам радісну для них звістку і на довгі роки залишили приємний спогад про українських пілотів-вояків, про їхні мужність і майстерність.
Газета української діаспори «Свобода» так висвітлювала цей захід:
«11-го липня, на міжнародному летовищі Вілкс-Беррі-Скрентон у Пенсильванії відбувся повітряний спектакль ,,Турне світанку волі”, в якому вперше взяли участь літаки повітряних сил України. Двадцятичленну делегацію, яка супроводила дружину українських літаків типу МіҐ, очолив заступник командуючого українською повітряною фльотою генерал-майор Ярослав Скалько, уродженець Тернопільщини, випускник Чернігівської Школи Летунства з 1965 року, який у 1980 році закінчив також і Летунську Академію ім.Ґаґаріна. Українська повітряна фльота є оборонною силою з головною квартирою у Вінниці. Пілотами літаків МіҐ-29, які демонстрували тактику першої оборонної лінії України, були полковник летун-винищувач Микола Коваль і полковник Володимир Кондауров — головний пілот- випробувач України і заступник команданта школи пілотів-випробувачів. Запасовими пілотами летунської дружини України є підполковники Олександер Головань і Валерій Солошенко.
Літаки МіҐ-29, що брали участь в спектаклі, розмальовані синьо-жовтими кольорами, а на хвостах пишався тризуб.
Повітряний спектакль з участю літаків повітряних збройних сил України оглядали понад 50,000 осіб, а серед них також українські дипломати: Олег Білоус —амбасадор України у США, Віктор Батюк — голова Постійної Місії України доООН, як і багато військових та цивільних американських достойників.
Відкрито цей міжнародний повітряний спектакль українським і американським гимнами».
За час перебування на території Північної Америки українськими пілотами у 20 містах проведено більше 30 виступів із практичними польотами, загальний наліт склав 103 години, 207 польотів, виконаних на літаках МіГ-29 і МіГ-29УБ.
Льотний і технічний склад гідно представив державну самостійність і незалежність України, брав активну участь у прес-конференціях, виступах у пресі. Вся ця робота сприяла розширенню політичних та економічних зв’язків з Канадою і США, відкрила Україну всьому Світу.
Згадує один з головних героїв подій, керівник нашої льотно-технічної делегації полковник запасу, льотчик-снайпер Микола Коваль.
«Наш візит був не тільки першою офіційною появою нашої країни у Північній Америці. Ми започаткували істинно народну дипломатію, на основі якої і по цей час будуються відносини між народами Канади, США та України. Не тільки наша діаспора, а й прості громадяни США і Канади виявили до нас щиру повагу і дали високу оцінку нашій роботі. Протягом усього часу перебування, на зустрічах з представниками офіційної влади і громадськістю нам виявлялося привітність і підтримка. В результаті зав'язалися дружні стосунки з представниками діаспори і авіаційною громадою США та Канади, з деякими з них підтримую зв'язок до цих пір.
Дбайливо зберігаю документи про те, що є почесним громадянином двох американських штатів - Пенсільванії і Каліфорнії, канадських міст Едмонтон і Скрентон, міст США - Колумбус, Гудленд, Оклахома-сіті.
Початок нашого візиту за часом збігалося зі святкуванням Перемоги над фашизмом, Перемоги, досягнутою спільними зусиллями народів країн антигітлерівської коаліції. Тоді були закладені основи дружби наших народів і я пишаюся тим, що взяв безпосередню участь в зміцненні цих відносин але вже на новому рівні, як представник незалежної України. »
Події того часу стали історією, але, безперечно, всім нам, а авіаторам – особливо, слід пам’ятати, що першими широкому світу продемонстрували герб і прапор України пілоти Українських ВПС."